lördag 9 april 2011

Iris Katherine Hodgkin


I höstas så planterade jag vårblommande iris inköpt på Lidl. Det var något av ett vågspel ty mina tidigare erfarenheter av lökar, ja rentav alla växter från Lidl, har inte varit goda! Men eftersom lökarna var så billiga var jag villig att försöka med dem. Det var en hybridiris, iris 'Katherine Hodgkin', som tydligen bara för några år sedan ansågs vara svårodlad men nu har kommit ut i handeln i stora mängder. Den 7:e april så blommade alla lökarna jag satt, det var imponerande, inte minst att alla 'Katherine Hodgkin' började blommade på samma dag!
Det finns ett antal "vanliga" iris reticulata bredvid 'Katherine Hodgkin' men ingen skymt av någon blomma på dem än! Förra året så blommade de runt 11:e april så det är bara att vänta på dem. Nu vet jag att 'Katherine Hodgkin' är en av de tidigaste vårväxterna vilket är bra att veta vid planering av vårblomning.

1 kommentar:

Hélena sa...

Tack för tipset! Tidig vårblomning är alltid välkommet, ha en underbar trädgårdssöndag!
Hélena