onsdag 20 april 2011

Dålig såjord

Denna vår så använde jag Hasselfors Så & kaktusjord till att så mina frön i.
Det visade sig vara ett stort misstag, jorden kunde inte behålla vatten utan torkar på en gång så den kräver betydligt mer påpassning med vatten än alla de andra såjordar jag använt.
Sedan blev jorden väldigt hård, de små nysådda plantorna hade ingen chans att utveckla ett rotsystem i denna "cementliknande" jord. Det är enbart den kinesiska gräslöken (Allium tuberosum) som verkar klara av att växa i denna jord.

3 kommentarer:

Hélena sa...

Jag har precis samma erfarenhet... Inte kul!

Anonym sa...

Kaktusar är väl vana vid torr jord, så det kanske var en indikation på att jorden inte var lämplig.

Varför valde du den? spontaninköp eller hade du fått ett tips?

//Anders W

Tesseract sa...

Såjord ska vara näringsfattig och det ska också kaktusar ha för att må bra.
Varför jag valde den - Den var ett av två märken som fanns på den lokala trädgårdshandeln och Hasselfors har ju gott rykte (trodde jag). Annat än den fanns bara kedjans eget märke och den såjorden trodde jag inte så mycket på.