tisdag 13 oktober 2009

Dags att övervintra fuchsior


Nu har jag tagit in någon enstaka speciellt fin fuchsiakruka för att ställa i ett fönster under vintern där den (förhoppningsvis) ska övervintra och börja växa på nytt i vår. Tyvärr har jag inte plats för fler krukor så det blev till att ta sticklingar på de andra fuchsior som skulle vara kvar. Det är likadant varje år, när fuchsiorna är som störst och finast kommer frosten och fördärvar den underbara blomningen!

Det finns andra sätt att övervintra fuchsia:
  • Gräva ner i en jordgrav i marken
  • Förvara i jordkällare
  • Förvaras kallt men frostfritt i källare
Inget av de sätten är tyvärr möjligt för mig så jag har enbart fönstermetoden som brukar fungera skapligt bra, man behöver bara klippa ner de veka grenar som vuxit under den solfattiga vintern på våren.
Bilden visar en hängfuchsia för någon vecka sedan. Den heter Holly's Beauty och jag har tagit flera sticklingar av den. Den har blommat under hela sommaren och klarat stormvindar, värmebölja samt de första frostnätterna. Sedan var den ganska dyr när den köptes från Rockdala (rekommenderas om man är intresserad av fuchsia/pelargon) på postorder så den kommer jag att göra mitt bästa för att få att överleva!

Inga kommentarer: