lördag 4 maj 2013

Graham Thomas


En ros som jag har längtat efter ganska länge såldes väldigt billigt på Blomsterlandet. De hade flera gamla sorter av Austinrosor. En konstig sak var att de såldes i väldigt anonyma krukor och informationspapper utan sortnamn och höjdbeskrivning! Dock så stod registreringsnamnet, Ausmas, på baksidan av krukan och med lite websökning så kom jag fram till att den gula rosen var buskrosen 'Graham Thomas'.
Det finns också flera positiva recensioner av svenska odlare som har haft den på Allt om Trädgårds roslista och den doftar!!
Så jag slog till och skulle plantera den i en fin solbelyst rabatt.

När jag hade plockat bort krukan insåg jag att det var en barrotad ros som bara hade stoppats ned i en kruka med torvjord, all jord föll av och de bara rötterna uppenbarade sig. Efter att ha klippt bort gummibandet som höll i hop rötterna (viktigt att göra) planterade jag den i rabatten.
Hoppas det går bättre denna gång än i de tidigare försöken att odla David Austins "engelska" rosor!

Inga kommentarer: