fredag 15 juli 2011

Madame Julia Correvon

'Madame Julia Correvon' är en fantastisk starkväxande klematis från början av 1900-talet som tillhör gruppen italiensk klematis (Clematis viticella). Den klipps ner till strax över marken någon gång under vintern-tidig vår och hinner växa 2-3 meter under sommaren och blomma med en mängd rödfärgade blommor. Som klätterstöd får denna klematis använda ett par snören som jag spänt upp åt den, det fungerar bättre än de sämre (för klematis) spaljéer som finns.
Precis denna växtkraft och blomkraft vad var jag drömde om när jag först skaffade en klematis. Då var det dock en betydligt svagare storblommig klematis, Dr Ruppel, som envist vägrade både växa och blomma vilket till slut medförde en resa till soptunnan för denna.

1 kommentar:

Kicki sa...

Hade en sådan klematis jättemånga år.Satte den efter att ett plommonträd blev dåligt och mot resterna satte jag en Madame Julia Correvon.Den fick klättra runt resterna av trädet,Den var hur vacker som helst.Jag och många med mig beundrade den.Sedan flyttade jag och de som flyttade in var mest intresserade av hoppborgar mm.Nu ville jag ha en klematis vid mitt nya boende då jag fått Klematis bladstekel på den som fan här två säsonger.Nu vill jag börja om med en sort som jag vet mycket om och älskade.