tisdag 16 mars 2010

Ny kaffebryggare


Efter att den gamla bryggaren drabbats av ålderskrämpor och ramlat i bitar letade jag med ljus och lykta efter en bra, billig och snabb kaffebryggare. Det blev till slut en Philips HD7686B, B står för svart givetvis! Försäljaren rekommenderade speciellt "aroma control" på bryggaren, han sa att denna inställning ställde in mängden luft som kom in under bryggningen. Efter första användningen insåg jag att förklaringen var helt fel:-)

Det finns många fördelar med Philips HD7686:
  • Bryggaren är mycket snabb
  • Har avtagbar vattentank som man fyller på direkt
  • En inbyggd våg för kaffet och det upphällda vattnet så man ser direkt hur mycket kaffe som behöver hällas i (dvs den ovan nämnda "aroma control"). Väldigt bra om man samtidigt håller på att prata med någon vilket gör det lätt att tappa räkningen på mängden kaffe man har fyllt på!
  • Bryggaren håller värmen bra.
  • Snygg design.
Men det finns också några nackdelar:
  • Den är ganska högljudd när den börjar brygga kaffet.
  • Deb röda ljusdioden i AV/PÅ-knappen är väldigt svag, syns knappt i dagsljus.
  • Vattentanken måste sättas tillbaka med försiktighet, skulle behöva bättre styrspår.
  • Kunde haft en blå ljusdiod istället för en röd (en personlig preferens).
Än så länge är jag väldigt nöjd med brygaren, ett kaffe som jag var besviken på när det bryggdes med gamla bryggaren smakade betydligt bättre nu!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men den där har ju bara en kanna? Hur gör du nu med kombinerat te/kaffe-bryggande?
Martin

Tesseract sa...

Jag kopierar engelsmännen och använder vattenkokare till tebryggningen:-)