lördag 29 augusti 2009

Pepparmynta


Sent förra sommaren så planterade jag en pepparmynta i den kombinerade ros/örtrabatten. Efter att ha sett och läst många varningar om hur snabbt mynta sprider sig så tog jag upp pepparmyntan i våras och planterade om den i ett mera instängt läge där man bör kunna hålla kontroll på den m h a gräsklippare!
Dock så upptäckte jag ganska snart att myntan redan skickat ut underjordiska utlöpare som skickade upp nya pepparmyntskott på det gamla planteringsstället. Det blev till att rycka bort dem för hand och eftersom de nu växte under en taggig ros så blev det också en del blodsspillan! Det blev till att rycka bort ett skott i regel varannan dag under stor del av sommaren. Som tur är verkar den ha gett upp nu.
På det nya planteringstället har myntan verkligen trivts, den har blommat mycket (till glädje för många insekter, speciellt humlor) och blivit hög, ca 1 m.
Det skulle vara intressant att ha flera myntor för att jämföra smak/lukt, ett projekt för nästa år tror jag...

1 kommentar:

Anonym sa...

Var det inte en sån du gav till mig? Tur att jag inte planterat ut den. Du kunde ju varnat för dess aggressiva spridningspotential :)
M