måndag 23 mars 2009

Ny ros från England

Fick ett paket från England som innehöll ett taggigt rosskott. Katten inspekterar försändelsen noga!
Tyvärr så är det inte riktigt läge att plantera ut rosen än så jag fick tillfälligt plantera rosen i den största kruka som jag kunde uppbringa. Jag använde planteringsjord utblandad med mycket sten för att få jorden väldränerad så att rosen inte ruttnar under våren tills jag kan gräva en grop och plantera ut den permanent. Tills dess förvarar jag rosen i en temperatur på ca +1 grad för att hindra den från att skicka upp veka skott som inte klarar sig ute. Bara den blir utplanterad så kommer det nog att gå bra, rosen är en väldigt härdig pimpinellifoliasort. Jag har i yngre år råkat klippa ner en annan pimpinellifoliaros med gräsklippare (flera gånger) och den återhämtade sig!

Man märker klimatskillnaden mellan norra Sverige och England, där slår växterna ut nu medan det fortfarande snöar här...

2 kommentarer:

Hélena sa...

Åh, vad spännande!Vad är det för sort? Jag är ju rosfreak och måste sätta mig ner och skicka iväg min beställning snart. Har bara lite ångest för att den blir STOR...
Kram Hélena

Tesseract sa...

Rosen är en namnlös (okänd) sort av pimpinellifolia. Blommorna ska vara dubbla och lila. Pimpinellifoliarosor var väldigt populärt förr i tiden så det finns namnlösa, dvs namnet har glömts bort, sorter på gamla gårdar.